Właściciele firm i pracownicy powinni być świadomi ryzyka związanego z chorobami zakaźnymi, zwłaszcza w dużych korporacjach i przedsiębiorstwach. Infekcje mogą rozprzestrzeniać się bardzo szybko na kolejne osoby i uniemożliwiać im pracę. W jaki sposób zadbać o bezpieczeństwo pracowników i ograniczyć ryzyko związane z chorobami zakaźnymi?
Wpływ chorób zakaźnych na pracowników i przedsiębiorstwo
Infekcje w miejscu pracy mogą rozprzestrzeniać się na wiele sposobów, m.in. przez bezpośredni kontakt pracowników, powietrze, powierzchnie wspólne oraz narzędzia pracy. Najczęściej problem stanowi grypa, przeziębienie, a w ostatnich latach także COVID-19. Mogą pojawiać się także sezonowe epidemie związane z nieprawidłowym działaniem układu pokarmowego.
Występowanie chorób zakaźnych w miejscu pracy ma istotny wpływ zarówno na samopoczucie pracowników, jak i ogólną efektywność przedsiębiorstwa:
- zdrowie i samopoczucie pracowników – infekcje prowadzą do problemów zdrowotnych wśród pracowników, a to wpływa na ich zdolność do pracy. Fizyczny dyskomfort, osłabienie czy potrzeba dłuższego odpoczynku mogą uniemożliwić osobom zatrudnionym efektywne wykonywanie obowiązków;
- negatywny wpływ na zespół – strach przed infekcją może wywoływać stres i niepokój wśród pozostałych pracowników, co może wpłynąć na ich koncentrację i motywację do wykonywania obowiązków;
- zmniejszona produktywność – nawet jeśli pracownicy z objawami infekcji lub z już rozwiniętą chorobą pozostają w pracy, ich produktywność może być obniżona. Choroba osłabia organizm, zmniejsza koncentrację i sprawia, że wykonywanie nawet rutynowych zadań staje się bardziej męczące i utrudnione. W dodatku istnieje ryzyko, że zarażone zostaną kolejne osoby, co jeszcze bardziej zmniejszy wydajność przedsiębiorstwa.
Jak zapewnić ochronę przed chorobami zakaźnymi w miejscu pracy?
Pracodawcy mogą zapobiegać pojawieniu się infekcji w miejscu pracy na wiele sposobów. Jeżeli choroby zakaźne już się pojawiły, możliwe jest ograniczenie rozprzestrzeniania się drobnoustrojów na kolejne, zdrowe osoby.
Promowanie higieny rąk
Regularne mycie rąk mydłem i ciepłą wodą lub stosowanie środków dezynfekujących na bazie alkoholu to jedne z najskuteczniejszych metod zapobiegania chorobom zakaźnym. Pracodawcy powinni zapewnić zatrudnionym dostęp do środków czystości, np. bezdotykowe dozowniki na mydło oraz papierowe ręczniki lub suszarki do rąk.
Czyszczenie i dezynfekcja powierzchni
Systematyczne sprzątanie i codzienna dezynfekcja powierzchni, które są często dotykane, jak klamki, przełączniki świateł, biurka, dystrybutory wody lub narzędzia wykorzystywane podczas pracy, mogą w istotny sposób ograniczyć rozprzestrzenianie patogenów.
Zachęcanie do pozostania w domu w przypadku choroby
Pracownicy powinni mieć świadomość tego, że w razie objawów infekcji powinni zostać w domu – zarówno dla własnego dobra, jak i kolegów z pracy. W ten sposób można ochronić pozostałe osoby przed zarażeniem chorobami zakaźnymi. W takich przypadkach, o ile stanowisko pracy na to pozwala, warto pozwolić pracownikom na pracę zdalną. W przypadku gorszego samopoczucia najlepiej jest udać się do lekarza i pozwolić sobie na odpoczynek.
Dostosowanie przestrzeni pracy
Jeżeli jest to możliwe, należy wprowadzić zmiany w organizacji przestrzeni, takie jak zachowanie odpowiedniego dystansu między stanowiskami pracy, wykorzystanie przegród ochronnych albo system pracy rotacyjnej.
Podsumowanie
Zapobieganie rozprzestrzenianiu się chorób zakaźnych w miejscu pracy wymaga zorganizowanego podejścia. Bezpieczeństwo pracowników zależy w dużej mierze od tego, czy zainfekowane osoby pozostaną w domu, czy będą przychodzić do pracy i rozsiewać drobnoustroje. Należy uświadomić personel, że w przypadku złego samopoczucia lepiej jest pozostać w domu i nie narażać kolejnych osób na infekcje. Pracodawca powinien zadbać także o to, by pracownicy mieli stały dostęp do środków higienicznych i dezynfekujących na co dzień oraz przystosować przestrzeń w miejscu pracy do aktualnej sytuacji epidemiologicznej.