Trudno jest odmówić sobie sobie filiżanki tego pysznego napoju, szczególnie w okresie jesienno – zimowym. Niebo i ziemia błagają o natychmiastową dawkę kofeiny, jednak warto wiedzieć, że istnieją też inne sposoby oprócz kawy na dostarczenie sobie energii, o których warto pamiętać. Oto kilka moich sprawdzonych sposobów na zastrzyk energii ;)

  1. Yerba Mate

Do picia Yerba Mate, potrzebny jest specjalny pucharek guampe oraz bombilla – metalowa rurka zakończona sitkiem, pozwalająca na odcedzenie bardzo drobnych fusów. Prawidłowo samej yerby należy nasypać ok. ¾ naczynia, jednak jeśli to Wasze początki polecam zasypać połowę – Yerba Mate jest dość gorzka i na początek dobrze jest przyzwyczaić się do jej smaku, aby się nie zniechęcić.

Liście można zalewać wielokrotnie przez cały dzień, dzięki temu poziom energii stopniowo wzrasta i utrzymuje się dłużej. Yerba Mate ma również szereg właściwości odżywczych, m.in. bogata jest w antyoksydanty, a co za tym idzie wpływa pozytywnie na poziom cholesterolu, działa przeciwzapalnie i przeciwnowotworowo. Zawiera również sporo witamin A, B1, B2, C, E, a także magnez, potas, i mangan.

2. Woda

Odpowiednie nawodnienie organizmu jest szalenie ważne szczególnie w okresach wzmożonego wysiłku zarówno fizycznego jak i umysłowego. Sprzyja usuwaniu toksyn z organizmu, reguluje ciśnienie krwi. Często odczuwamy zmęczenie i brak energii właśnie z powodu niewystarczającego nawodnienia organizmu. Najlepiej stale mieć w zasięgu wzroku butelkę z wodą, aby przypominała nam o potrzebie jej wypicia.

Pij co najmniej 1,5 litra dziennie. Jeśli nie przepadasz za zwykłą wodą, możesz poprawić jej smak dodając so dzbanka wody kawałki pokrojonych owoców i miętę – zwiększy to orzeźwiający efekt, poprawi smak wody i na pewno zachęci do częstego sięgania po nią.

 

3. Świeże powietrze

Większość naszego czasu spędzamy często w zamkniętych pomieszczeniach, w których często bywa duszno. Nie sprzyja to koncentracji i dobremu nastrojowi. Jeśli dopada Cię nagły spadek formy i stajesz się senny – wyjdź na świeże powietrze. Nawet kilkunastominutowy spacer pomoże Ci rozjaśnić umysł i zebrać myśli. Jeśli nie masz takiej możliwości – otwórz szeroko okna pomieszczenia, w którym pracujesz i przewietrz je solidnie.

4. Ruch

Najlepiej w połączeniu z powyższym! Ruch, tym bardziej na świeżym powietrzu, podniesie ciśnienie krwi, dotleni Twoje komórki i zapewni dawkę odświeżenia dla umysłu. Wystarczy naprawdę kilka minut, aby zbawienne endorfiny uderzyły nam do głowy – krótka przebieżka czy nawet szybki spacer lub wbieganie po schodach. Jeśli nie możesz wyjść z domu, otwórz wszystkie okna, wykonaj kilka pajacyków, potańcz, poskacz na skakance, zrób cokolwiek, by lekko się zmęczyć.

5. Śmiech

To najlepszy trening dla mięśni brzucha! Pomaga rozładować emocje i spięcia. Podczas śmiechu hamowane jest wydzielanie hormonów stresu, uwalniają się natomiast endorfiny wywołujące uczucie szczęścia i przyjemności oraz działające przeciwzapalnie. Pamiętaj, że kreatywny umysł to zrelaksowany umysł. Dawka porządnego śmiechu podczas pracy odpręży Cię i pozwoli Ci być bardziej kreatywnym. Jeśli rzadko to robisz, może czas przestać brać wszystko na serio i trochę się powygłupiać? ;)

6. Sen

Odpowiednia ilość regularnego snu to podstawa dobrego samopoczucia i kreatywności. Podczas snu w naszym mózgu zachodzi mnóstwo procesów regeneracyjnych, dlatego nie warto żałować czasu na zdrowy sen. Doraźnie może zadziałać krótka, 20-minutowa drzemka regeneracyjna. Nie każdy może sobie na nią pozwolić, np. w biurze, jednak w ramach możliwości warto dać sobie szansę na „odświeżenie” zmęczonego umysłu. Dobrą alternatywą jest tzw. drzemka kawowa – czyli położenie się na 20-30 minutową drzemkę bezpośrednio po wypiciu kawy.

7. Muzyka

Nie smutne, liryczne kawałki lecz dobra, energetyczna muzyka puszczona dość głośno na pewno poprawi nastrój i pobudzi do działania każdego marudę! Jeśli dołożysz do tego trochę ruchu w postaci bardziej lub mnie zaawansowanego tańca, z pewnością poczujesz się lepiej. Zapewne będzie to też okazja aby zrealizować punkt nr 5 ;)

8. O(d)żywcze jedzenie

Często spadek energii wynika z tego, że zwyczajnie brakuje nam „paliwa”. Niestety chcąc jak najszybciej dostarczyć sobie energii, sięgamy często w takich sytuacjach po słodkie zapychacze. To duży błąd. Po pełnym cukru posiłku poziom cukru gwałtownie rośnie, aby wkrótce gwałtownie spaść, co skutkuje jeszcze większym uczuciem zmęczenia. Zamiast tego postaraj się zadbać o to, by w Twojej diecie nie zabrakło białka i pełnoziarnistych produktów – pomogą one utrzymać cukier we krwi na stabilnym poziomie.

Co dziś wybierasz zamiast kawy? ;)